Admin

Om författaren

Datum för registrering: 27 juni, 2011

Senaste inlägg

  1. Har offren för ortopedens missar fått ekonomisk ersättning för sina skador? — 14 juli, 2011
  2. Ärendet kan INTE anmälas till HSAN — 13 juli, 2011
  3. Polisanmäla sjukvård? — 20 juni, 2011
  4. Anmälan till Socialstyrelsen och Patientnämnd – till vilken nytta? — 19 juni, 2011
  5. Vårdpersonal blir allt bättre på vårdhygien — 14 juni, 2011

Listning av viss författares inlägg

jul 14

Har offren för ortopedens missar fått ekonomisk ersättning för sina skador?

Brister, brister, brister. Socialstyrelsen kommer med hård kritik efter att ha granskat ortopeden i Mölndal. Två personer blev förlamade sedan man missat frakturer i ryggraden. Den ene dog. Provsvar som visade cancer blev liggande oläst i flera månader. Patienten dog. Ung innebandyspelare som brutit fotleden invalidiserades efter vävnadsdöd i vadmuskeln. Två personer fick livshotande blodproppar …

Fortsätt läsa »

jul 13

Ärendet kan INTE anmälas till HSAN

DN skrev 2011 07 13: ”Kroniska smärtor, blödningar och ett missfall — det har en kvarglömd spiral, som sattes in för 25 år sedan, orsakat för en kvinna i Östersund, skriver Länstidningen. När kvinnan frågade om spiralen försäkrade sjukvården att den nog hade värkt ut och spolats ned i en toalett. Först vid en röntgen …

Fortsätt läsa »

jun 20

Polisanmäla sjukvård?

En stark ökning av anmälningar enligt lex Maria. Det visar Socialstyrelsens tillsynsrapport 2011 om hälso- och sjukvård och socialtjänst. Med tusentals ärenden på hög drar utredningarna ut på tiden och det dröjer länge innan man får svar på vad som egentligen har hänt patienten och vilken skuld personal har i fallet. Många bland vårdpersonalen mår dåligt …

Fortsätt läsa »

jun 19

Anmälan till Socialstyrelsen och Patientnämnd – till vilken nytta?

Till nedan citerad artikel från Svenska Dagbladet kan följande kommentarer göras En anmälan till Socialstyrelsen hamnar i en ärendehög av tusentals outredda fall. Där hinner man inte med allt. När väl ett beslut kommer, så blir det på sin höjd – kritik – mot vården. Inget annat. Patientnämnden har inte ens påtalat för vården att en …

Fortsätt läsa »

jun 14

Vårdpersonal blir allt bättre på vårdhygien

Personal i både kommuner och landsting har blivit bättre på allt från att sprita händerna till att bära kortärmat vid patientkontakt. SKL:s satsning på att öka medvetenheten om att enkla metoder som att till exempel alltid desinfektera händerna med handsprit och bära kortärmat i kontakten med patienterna, har gett resultat. Ulla Lindén VårdJuridik 018 – …

Fortsätt läsa »

jun 13

Fråga inte vem – fråga varför

Ett nationellt arbete för patientsäkerhet är absolut nödvändigt. Dessutom måste ledning, politiker och chefstjänstemän, prioritera ett förebyggande säkerhetsarbete. Koncentrera arbetet på att Fråga varför – inte fråga vem, som är syndabock. Då blir ”upptäckten” av risker i vården oändligt mycket bättre och kvalitetsarbetet kan bli verkningsfullt. Ulla Lindén VårdJuridik 018 – 13 11 23 www.vardjuridik.se ulla.linden@vardjuridik.se

jun 10

Sjukvård – haverikommission

Nu är det hög tid för en haverikommission i sjukvården, för att stoppa alla felbehandligar och misstag. Socialstyrelsen klarar inte sin uppgift. Ulla Lindén VårdJuridik 018 – 13 11 23 www.vardjuridik.se ulla.linden@vardjuridik.se

jun 09

Ingen slog larm – trots att man misstänkte

Med anledning av feldiagnoserna av malignt melanom på Sahlgrenska sjukhuset. Ingen kollega vågade larma I åratal var patologens bedömningar ett samtalsämne bland kollegerna. Men de vågade inte öppet ifrågasätta honom. Känsla av att något var galet Det är just det diskussionen gällt – arbetskamrater emellan. Men ingen har konfronterat mannen öppet, varken chefer eller arbetskamrater. …

Fortsätt läsa »

jun 08

Allt yngre patienter

En mycket dyster reflektion, som jag har haft anledning att fundera över på senare tid, är att mina klienter blir allt yngre. Det betyder att unga människor i början av livet inte har fått en korrekt vård och behandling i sjukvården. Eftersom sjukdomarna inte hunnit ifatt dem, så är det ofta i samband med att man sökt …

Fortsätt läsa »

jun 05

Socialstyrelsen : Patienters tillstånd missbedöms ofta (!) på akuten

Jag har handlagt felbehandlingar i vården i över 30 år och jag blir oerhört bedrövad över vad Socialstyrelsen kommit fram till. Dessutom är det läkare, som inte har fullgjort sin utbildning, som jobbar på akutmottagningarna. Utomlands är det de allra bästa läkarna, som finns på akuten. Min erfarenhet säger att – det blir bara sämre …

Fortsätt läsa »

Tidigare inlägg «