Månatligt arkiv för augusti 2011

aug 29

Vårdcoach – Patientombudsman

   Med ett långt yrkesliv, 36 år, med arbetsuppgifter att företräda patienter, vet jag faktiskt inte vad jag ska tro om vårdcoach. Vi har redan en lagstiftning som säger, att alla ska få vård på lika villkor och det betyder ju att den patient som behöver vård också ska få vård ”efter behov”. Tyvärr är det …

Fortsätt läsa »

aug 29

Anmälan?

   Felbehandlade kvinnor borde, om de orkar, anmäla felbehandling till Socialstyrelsen. Det är enda sättet att belysa hur kvinnohjärtan behandlas. Har kvinnan tagit skada är det en självklarhet att fallet ska anmälas till Patienförsäkringen, för ekonomisk gottgörelse. Det handlar ytterst om respekt för den enskilda människan. Socialstyrelsen kommer att göra uppföljning på klagomål, som kommit …

Fortsätt läsa »

aug 25

Respekt och kunskap

 Det handlar ytterst om respekt för den enskilda människan. Patientsäkerhetsarbete, patientförsäkring och Socialstyrelsens klagomålshantering. Mycket nytt och gammalt för patienters bästa.   Rättigheter som fast vårdkontakt, förnyad medicinsk bedömning eller vård på annan ort. Vad vet allmänheten och patienter om detta? Har reglerna om patientens stärkta roll från 1 juli 2010 och Patientsäkerhetslag från 1 …

Fortsätt läsa »

aug 18

Rätt till ersättning

Gång på gång riktar Socialstyrelsen kritik mot psykiatrin, men ändå är det väldigt många som tar livet av sig. Detta sker antingen i samband med sjukhusvistelse eller bristfällig öppenvård. Nolltolerans – det får inte hända. Men om det händer, har anhöriga rätt till ekonomisk ersättning. http://svt.se/2.22620/1.2505475/fler_sjalvmord_i_varden

aug 15

Det blir aldrig bättre

Jag har arbetat som ombud för felbehandlade patienter i 36 år. Och jag kan inte förstå varför det inte finns en allvarligt menad vision för nolltolerans mot skador i sjukvården. 100 000 skadade 3000 avlidna på grund av felbehandlingar.  Jag är tyvärr pessimist, då det bara tycks öka. Ett flygbolag med samma felprocent som svensk sjukvård …

Fortsätt läsa »

aug 13

Kompetensgaranti

 När ska vi kunna lita på sjukvården? Vi måste få garantier att personal har god kompetens. Alla anmälningarna till Socialstyrelsen, är de förgäves? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tvaaring-forlorade-oga-efter-sen-cancerdiagnos_6385820.svd    

aug 12

Gör något åt alla fel

Så har det hänt igen. Feldiagnos felbehandling och ett offer för ”slarv” Jag har sett så oerhört mycket av felbehandlingar och undrar om det aldrig ska bli bättre. I drygt 30 år har jag arbetat som ombud för felbehandlade patienter, som har rätt till ekonomisk kompensation, när fel begåtts. Men det vore bättre om det …

Fortsätt läsa »

aug 11

Minimera risker

  Nolltolerans för risker i vården Allt måste göras för att få ner risker för felbehandlingar i vården. Ett sätt är att göra som flyget, låta kollegor anmäla anonymt till ledningen, när man ser kollega som inte orkar, felar eller inte håller måttet. Jag har arbetat som ombud för felbehandlade patienter i decennier och jag …

Fortsätt läsa »

aug 11

Stoppa felbehandling

Allt måste göras föratt stoppa risker för felbehandlingar. Låt personal få anmäla anonymt till sjukvårdsledningen, när de ser att en kollega har gjort fel eller inte håller måttet.  Jag har arbetat som ombud för skadade patienter i över 30 år och jag tycker att man borde göra något radikalt. http://www.dn.se/sthlm/lakare-pa-kritiserad-vardcentral-polisanmald

aug 10

Nolltolerans för skador i sjukvården

Jag har arbetat som ombud för felbehandlade patienter i decennier. Och jag kan inte förstå varför det inte finns en allmän vision för nolltolerans mot skador i sjukvården. 100 000 skadade 3000 avlidna på grund av felbehandlingar.  Jag är tyvärr pessimist, då det bara tycks öka. Ett flygbolag med samma felprocent som svensk sjukvård skulle …

Fortsätt läsa »

Tidigare inlägg «